woensdag 6 juli 2011

Kisir

Kisir is een bijgerecht dat vooral wordt geserveerd als mensen op de thee komen. Wanneer mijn moeder bezoek krijgt, zegt ze vaak 'Dila, bir kisir yap' ('Dila, maak even kisir). Het is een lekker zomerse salade. Heerlijk bij de Turkse thee.
Foto van google.

Ingrediƫnten:

1 longdrinkglas ince bulgur of koftelik bulgur (fijne tarwe) (pilavlik is grove tarwe, dat is niet lekker in de kisir)
2 tomaten
1 komkommer  of 2 Perzische/Turkse komkommers(zaadjes eruit halen)
1 bosje bosuitjes
1 eetlepel biber salcasi (paprikapuree, bij de Turkse toko te koop)
1 eetlepel domates salcasi (tomatenpuree)
100 ml (bir caybardagi)zonnebloemolie
50 ml citroensap of granaatappelzuur (nar eksisi, te koop bij de Turkse toko)
Een bosje verse peterselie
Eventueel munt (vind ik niet lekker)
Zwarte peper
Zout
Chilivlokken (pulbiber)

Je kookt ongeveer 300 ml water. De bulgur was je even vlug en daarna doe je de droge kruiden (zout, peper, chillivlokken) door de bulgur.  Daarna giet je het gekookte water over de bulgur. Het water moet ongeveer 1 cm boven de bulgur uitkomen.  Doe een theedoek over de schaal waar je de bulgur in doet. Dit laat je ongeveer 20 minuten staan, tot alle water is weg is. Je moet dit ook af laten koelen want het is BLOEDHEET! Je kan de schaal met bulgur in de koelkast doen terwijl je de groentes snijdt.

Je snijdt alle groentes fijn. Ik vind het wel lekker als het nog een bite heeft, maar mijn moeder wordt altijd boos op mij omdat ze vindt dat ik mijn groentes te grof laat. Dus wil je het goed doen, dan snijd je de groentes fijn. De peterselie en munt moeten ook fijngesneden. Zelf doe ik er geen munt doorheen.

Dan haal je de bulgur uit de koelkast en roer je met een houten lepel de paprika- en tomatenpuree door de bulgur heen. Daarna de groentes en kruiden er voorzichtig door ‘vouwen’.

Je kan het serveren in blaadjes sla, maar ik doe meestal een beetje in een soepkommetje, druk het goed aan en dat stort ik op een mooi bord en daar doe ik citroenschijfjes omheen. Sla serveer ik apart. Wat je ook kunt doen is de kisir op de sla in een grote schaal serveren met schijfjes komkommer, plakjes tomaat en partjes citroen ernaast!

Afiyet olsun!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten